Klart du kan velge!

Fritt brukervalg- velg 2Care
Det er fritt brukervalg på hjemmetjenester i Oslo kommune.
Det beste er at det ikke koster noe i tillegg. Brukervalg innenfor tjenester i hjemmet innebærer at du som har vedtak fritt skal kunne velge oss som leverandør til deg. Velg 2Care i dag.

Hvordan få vedtak på hjemmetjenester
Praktisk bistand og hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonshemning.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Praktisk bistand

Typiske vedtak på praktisk bistand kan være å bestille matvarer, rengjøre eller hjelp til klesvask.

Hjemmesykepleie

Hjemmesykepleieren kan veilede deg eller hjelpe deg med for eksempel medisiner og medisinske prosedyrer, daglig stell, sårbehandling , veiledning om kosthold og helsespørsmål.
Praktiske ting som å stå opp, legge deg og toalettbesøk er ofte beskrevet i vedtaket ditt fra bydel. Vi skal sikre nødvendig helsehjelp til deg.

Hvordan søke om hjemmetjenester?
Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

Hva koster det?
Hjemmesykepleie er gratis. Praktisk bistand må du betale for. Det skiller ingen forskjell fra private leverandører og kommunen på pris. Det er bydelen som sender deg faktura på praktisk bistand.

Slik søker du
Du søker om hjemmesykepleie eller praktisk bistand ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester i bydelen du bor i. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til.
Du kan også be om be om hjelp fra din fastlege eller kontakte 2Care på telefon 22 59 11 00 for bistand og veiledning.

Det er bydelen sammen med deg og eventuelt fastlegen som vurderer hvilke tjenester som er riktige for deg.

Når du har mottatt vedtak eller ønsker å benytte deg av Fritt brukervalg

Har du fått et vedtak på hjemmesykepleie eller praktisk bistand (hjemmehjelp) kan du velge 2Care helt kostnadsfritt og kan velge oss som leverandør på lik linje som den kommunale tjenesten. Hvis du bor eller midlertidig oppholder deg i kommunen/bydelen og trenger nødvendig helsehjelp har du også rett på vedtak fra kommunen og kan benytte deg av fritt brukervalg og velge oss.

2Care leverer hjemmesykepleie, stasjonære tjenester, praktisk bistand og private tjenester til alle 15 bydelene. Dag, aften og natt.

Slik bytter du leverandør
Vil du bytte leverandør må du skrive eller ringe til kontaktpunkt for helse og omsorgtjenester i din bydel/kommune. Husk å oppgi hvilken leverandør du har i dag og hvilken leverandør du ønsker å bytte til. Bruk gjerne skjemaet for bytte av leverandør som du kan sende i posten. Det er 10 dagers oppsigelsestid. Husk at kommunens egenandel på praktisk bistand er det eneste du betaler, uansett om du velger oss eller kommunen.

Link til vårt kontaktskjema Oslo Kommune
Hjemmesykepleie Vest:
Ullern, Vestre Aker og Nordre Aker
Vakttelefon fra 07.00 - 22.30:
Hjemmesykepleie Sentrum:
Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene, St.Hanshaugen, Frogner og Bjerke
Vakttelefon fra 07.00 - 22.30:
Hjemmesykepleie Nord:
Alna ,Grorud og Stovner
Vakttelefon fra 07.00 - 22.30:
Hjemmesykepleie Syd:
Søndre Nordstrand, Nordstrand og Østensjø
Vakttelefon fra 07.00 - 22.30:
Hjemmesykepleie Natt og Stasjonære tjenester:
Vakttelefon Natt fra 22.00 - 07.00:
Vakttelefon Stasjonær, hverdager fra 08.30 - 15.30:
Praktisk Bistand:
Vakttelefon, hverdager fra 08.30 - 15.30:
Ei ung jente holder en tegning av en regnbue mot vinduet

Hvilke muligheter finnes for deg?

Legg igjen navn og telefonnummer, og vi vil ta kontakt med deg for å se på dine muligheter.
Ved å benytte dette skjema godtar du vår personvernerklæring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.