Brukerundersøkelser

1.2.2024

Resultatene fra årets brukerundersøkelse er klar! Og vi er stolte, ydmyke og takknemlige over tilbakemeldingene vi har fått i det vi mener er verdens beste jobb.

Vårt mål er å trygge enhver bruker med forståelse og respekt samt å bidra til å gjøre hverdagen til den enkelte så god som mulig. Da er det gledelig å se at 95 % opplever at man blir møtt med høflighet og respekt. Videre oppgir 90 % at 2Care bidrar til økt følelse av trygghet og at man får den hjelpen man trenger.

Husk at det er fritt brukervalg på hjemmetjenester i Oslo kommune – og det er kostnadsfritt. Les mer om våre tjenester og hvordan å søke her

93%
opplever at 2Care-
ansatte forstår dem og har kompetansen som trengs
90%
oppgir at tjenestene
bidrar til økt følelse
av trygghet
93%
er fornøyd med
hjelpen de får av
2Care
Brukerintervju – Kåre Alme fra Oslo

Greit å bestemme når man skal legge seg

- Når du er 53 årsyns du ikke noe om å ha fast leggetid mellom klokka åtte og ni om kvelden bådehverdager og helger.

Det sier Kåre Alme fra Oslo. Han har en nevromuskulær lidelse og er avhengig av rullestol. Den tidligere IT-medarbeideren bor i leilighet på Sagene sammen med huskatten Kjell. Han lever et aktivt liv og er politisk og sosialt engasjert. Frihet til å velge leverandør, og hjemmetjenester på brukerens premisser er noen av hans hjertesaker.

- Tjenestene må være tilpasset brukerens behov. Den bistanden jeg trenger for å leve mitt liv, må ta utgangspunkt i mine premisser, ikke leverandørens, sier Kåre.

Han er glad for at bor i Oslo kommune, som har lovfestet fritt brukervalg. Etter å ha mottatt kommunale hjemmetjenester fra bydel Sagene i nesten halvannet år, gikk han over til 2Care vinteren 2020.

- Hva førte til at du byttet til 2Care?

- Jeg fant ut at det kommunale tjenestetilbudet ble litt for rigid for meg. Jeg har behov for hjelp til å legge meg om kvelden, men det passet meg dårlig med fast leggetid før kl. 21, særlig på en fredags- og lørdagskveld. Jeg er tross alt bare 53 år gammel og har behov for mer fleksibilitet enn det Bydel Sagene kunne tilby meg. De gjør så godt de kan, men rammene strekker ikke til, virker det som.

- Hvordan opplevde du overgangen?

- Det ble en ny hverdag for meg. Nå kan jeg dra på konsert en kveld og avtale en leggetid som passer meg. Jeg opplever at medarbeiderne fra 2Care har litt bedre tid. De bruker ikke stoppeklokke, og skynder seg ikke ut døra så fort de kan. De tar seg tid til å spørre hvordan jeg har det, og det blir gjerne tid til en liten prat. Det er trivelig.

- Hvilket ord beskriver best 2Cares medarbeidere?

- Vennlige og løsningsorienterte. De forsøker å fikse problemer i stedet for å dyrke dem.

Hvordan beskriver du hverdagen din i dag?

- Jeg føler jeg har gode rammer for å leve et bra liv. I tillegg til fleksible og tilpassede hjemmetjenester, har jeg personlige assistenter som hjelper meg når jeg skal delta på sosiale aktiviteter. To av dem har jeg selv rekruttert fra HAV2Care. De er positive, åpne og har den rette innstillingen.

Hva opptar deg mest for tiden?

-Jeg er samfunnsinteressert og engasjerer meg i den politiske debatten. Jeg står på venstresida i politikken og er opptatt av hvordan vi behandler de svake gruppene i samfunnet. Rasisme og diskriminering er også ting jeg står opp mot. Og ikke minst; jeg ønsker at flere kommuner skal innføre fritt brukervalg for hjemmetjenester. Det tjener alle på, både brukerne og offentlige og private tjenesteleverandører.