Geir Kåres gode hjelpere

I to år har den tidligere idrettsutøveren Geir Kåre Nylund (31) fra Oslo vært bundet til rullestolen, etter en stupeulykke. Takket være gode hjelpere fra HAV2Care, kan han fortsatt leve et meningsfylt liv.

Oslo kommune har tildelt Geir Kåre 27 timer ukentlig med brukerstyrt personlig assistanse. Timene er gull verd for ham og forenkler en krevende hverdag. Hjelpen frigjør tid og gjør det mulig for han å leve et mest mulig aktivt og sosialt liv. Geir Kåre beskriver sin relasjon til HAV2Cares BPA-tjeneste slik:

Hvorfor valgte du HAV2Care som din BPA-leverandør?

- Jeg fant dem på nettsiden ved en tilfeldighet. Jeg tok kontakt med dem og et par andre leverandører, og ringte dem. HAV2Care gav det beste førsteinntrykket. Det virket som om de visste hva de holdt på med. 

Hvordan opplever du servicen i HAV2Care?

- Den er over all forventning. Jeg har fått tildelt en fast BPA, Susanne, som er en fantastisk god hjelper. Hun stiller opp når det trengs, også kvelder og i helger, og tar alltid telefonen når jeg ringer.

Hva er du mest fornøyd med? 

- Det må være de personlige egenskapene til BPA-en. Susanne er nær, uformell og lett å forholde seg til. Hun er ikke bare en tjenesteleverandør, men er i tillegg blitt en god venn som kjenner meg godt. God kjemi har stor betydning når man skal slippe mennesker så tett innpå deg. 


Hva kunne vært bedre?

- Jeg skulle gjerne hatt flere timer til rådighet, men det er det jo Oslo kommune som bestemmer, og de kan være ganske firkantet. Jeg har klaget på et avslag om å få flere timer, og HAV2Care har hjulpet meg med det formelle.

 

Føler du at du får den hjelpen du trenger hos HAV2Care?

- Ut fra de rammene som er gitt, yter de hjelp langt ut over det jeg kunne forventet. Jeg får blant annet hjelp til daglige gjøremål, som rengjøring og matlaging, og får frigjort tid til andre aktiviteter. Jeg kan også ringe lørdager og søndager og få bistand når det trengs.  


Benytter du deg av vår vikarpool?  Hvis ikke - er det noe du kunne tenkt å prøve?

- Jeg har ikke hatt behov for det så langt. Dersom det kniper har jeg venner og familie som stiller opp for meg. Men jeg har ikke noe imot å forsøke tjenesten, dersom behovet skulle oppstå. Det er greit å vite at tjenesten fins.


Er det noe du savner hos HAV2care?

- Ikke noe jeg kan komme på i farten. De er utrolig fleksible og imøtekommende, og setter seg godt inn i situasjonen min. De stiller alltid opp og det betyr masse for meg.